ronaldj83.reismee.nl

Cuba

Cuba

Na het solo reizen was het eindelijk (na het lange weekendje Londen) tijd om te gaan reizen met Melanie! Eind november zijn wij naar Cuba vertrokken!

Op woensdag 27 november ging de wekker erg vroeg! Gelukkig waren wij al naar een hotel vlakbij Schiphol gegaan (uiteraard treinen met vertraging) waardoor de wekker pas om 4:20 ging… De reis verliep verder voorspoedig en wij waren dan ook ruim op tijd op Varadero. Hier zou een taxi moeten klaarstaan die ons naar Havana zou brengen...Echter geen taxi te bespeuren.. De zenuwen en stress begon toe te nemen maar toen zij Melanie ineens dat wij bijna een uur voor schema waren geland...dat was dus de verklaring en na ff wachten en zoeken kwam de taxi er toch nog. Keurig op tijd trouwens. De rit duurde ongeveer 2 uur maar omdat de chauffeur niet precies wist waar wij moesten zijn duurde het wat langer en hadden wij meteen een deel van Havana gezien….

In Havana verbleven wij drie dagen in een mooie Casa vlakbij het oude centrum. Op Cuba zijn er niet veel hotels maar veel Casa’s. Dit zijn paar kamers bij mensen thuis, waardoor je het lokale leven beter meekrijgt. Als welkom kregen wij een cocktail en uitleg over Havana. Na het opfrissen maar meteen richting de oude stad. Onderweg naar Havana waren wij al een flink aantal oude auto’s tegen gekomen maar in Havana reden ze af en aan. Als eerste maar een cocktail ergens gedronken want ja het was lekker warm dus veel drinken…..Na wat rondgelopen hebben door Havana en diverse pleintjes bezocht te hebben begon de vermoeidheid ook langzaam te komen. (6 uur tijdsverschil). Nadat wij ergens gereserveerd hadden voor de avond door naar de bekende bar, La Bodeguita del medio. In deze bar kwam de schrijver Hamingway vaker een cocktail, Mojito, drinken. Dus ja u raadt het al, wij namen een watertje...uhm bedoel een Mojito natuurlijk! Nog wat rondgelopen en toen besloten, of eigenlijk laten overhalen om ergens anders te eten dan waar wij hadden gereserveerd. Het bleek dat wij eigenlijk door mensen binnengehaald zijn die daarvoor werken. Helaas erin getrapt…Alhoewel het eten was wel lekker maar wel prijzig. Ach gaat het geld misschien naar die arme mensen. Op tijd terug naar de casa om lekker te gaan slapen….

Na een keurig ontbijt stond er een old timer (cadillac) op ons te wachten voor een rondrit door Havana. Wij hadden een auto met chauffeur en een reisleidster. Als eerste reden wij richting het Plaza Del Revolucion. Dit is het plein waar Fidel Castro zijn toespraken hield. Indrukwekkend om hier rond te lopen. De rondrit ging verder door Havana en de boulevard naar de oude stad. Hier eindigde de rondrit in de old timer. Vervolgens gingen wij met onze gids lopen door het oude centrum. Hier hebben wij alle pleinen bezocht en de kathedraal. Voor mijn vader heb ik nog een oude apotheek bezocht en natuurlijk contacten gelegd voor eventuele zakenreizen in de toekomst...Onze gids nam ruim de tijd om alles uit te leggen en de 4 bekende pleinen te laten zien. Bij 1 plein stond ook een geluksboom, althans als je er drie keer omheen loopt. Ronald was zo gek om dit te doen...U zult na 1 januari zien of het geholpen heeft of dat ik voor gek liep…. Bij Plaza Vieja wat geluncht en een grote cocktail (Mojito met een biertje erin) gedronken. Helemaal fris en fruitig daarna door naar de Havana Rum brouwerij. Na een tour door de brouwerij maar 1 shotje gedronken en nog wat souvenirs gekocht. (de duurste Rum was 1.700 euro, dus die niet…). Nog wat rondgelopen door Oud Havana om na een tussenstop (Cocktail bar La Floridita) het centrale Havana te leren kennen. In de avond zijn wij naar een dinner show gegaan van de Bueno Vista Social Club. Hier werd muziek gemaakt en gezongen door met name oude zangers. Erg gaaf om mee te maken. Wat een muziek en passie hebben ze nog!

De volgende ochtend gingen wij naar het Capitol. Dit is het witte huis van Havana. Na een rondleiding door het gebouw (mooi gebouw) zijn wij geld gaan pinnen en internetkaartjes gaan halen. Voor veel wifi netwerken heb je een internetkaartje nodig om toegang te hebben tot internet. Bij het lunch tentje was wel gratis wifi. Helaas zijn wij hier afgezet. Er was een menu met twee drankjes voor een bepaalde prijs. Wij hadden allebei twee biertjes maar deze bleken niet in de prijs inbegrepen, wat niet is medegedeeld. Ronald was boos en weigerde het volledige bedrag te betalen. Uiteindelijk geen fooi en belasting betaalt.. Met deze gek valt niet te sollen… In de middag nog wat rondlopen en de sfeer opsnuiven om vervolgens naar het museum de la revoluction te gaan. Deze viel tegen aangezien ze aan het verbouwen waren...of gewoon omdat er niet veel aan was…. In de avond een lekkere pizza gegeten.

Havana is een mooie oude stad! De stad heeft veel mooi oude gebouwen, fantastische oude old timers (de ene mooier dan de andere) en veel barretjes en restaurants met live muziek. Heel veel bandjes die optreden en de cocktails smaken hierdoor nog lekkerder.

Op zaterdag was het tijd om verder te reizen naar Vinales. De taxi stond keurig op tijd klaar voor de drie uur durende rit. Hier verbleven wij ook weer in een (kleine) casa. De eigenaresse was eind 70. Een erg mooie ruime casa! In het plaatsje wat geluncht. In het plaatsje zijn veel restaurant en bars. Het is een toeristisch plaatsje met veel meer geld dan de rest van Cuba. In de middag wat gelegen bij het hotel in de zon om vervolgens in de stad wat te drinken en te eten. Hier was een soort klein festival aan de gang. Eerst maar een cocktail van 1 euro (was ook niet echt lekker….) om vervolgens ergens te gaan eten. Omdat het festival niet echt op gang kwam zijn wij naar een bar gegaan met live muziek. Ronald besloot zelf een cd te kopen van de band die optrad. Maar ja, waar heb ik nog een cd speler….

Ach het was een leuke avond met lekkere cocktails en muziek. De volgende dag hadden wij een tour door Vinales. Ronald dacht; mooi weer en toeren met de auto/bus dus de slippers maar aan….Helaas het was wandelen dus snel terug om schoenen aan te doen. En ja, ik ben blij dat ik terug gegaan ben. Bij de tour kwamen wij twee belgen tegen die ook in bus van het hotel naar het vliegveld voor ons zaten. Kleine wereld dat reizen… De wandeling tour ging door de weilanden en kleine dorpjes met mooie uitzichten op de bergen/rotsen. Vinales staat bekend om het aparte landschap met ineens hoge rotsen en de sigarenproductie. Als eerste gingen wij naar een koffiemaker. Na een klein kopje koffie (Ronald had er ook een op, dus die stuiterde…) gingen wij verder naar iemand die ons vertelde over het maken van de sigaren. Wij mochten er ook een opsteken. Ronald mocht tot hilariteit van Melanie de sigaar aanmaken. Omdat ik zo roker ben snapt u dat dit niet vlekkeloos liep. De sigaar was aan de onderkant met wat honing ingesmeerd wat een aparte smaak afgaf. Na een paar trekjes en foto’s besloten wij toch maar aan onze gezondheid te denken omdat wij nog verder moesten lopen… Onderweg kregen wij nog veel uitleg over planten en na 3,5 uur waren wij weer terug in het plaatsje. Snel een lunch en toen omkleden om naar een hotel te gaan om te zwemmen. Dat viel tegen...groen water. Maar ja wel ff lekker van de zon kunnen genieten. In de avond hebben wij ons na zo inspanning getrakteerd op een lekkere biefstuk en een fles wijn. In de avond weer cocktails bij de bar van gisteren.

Op maandag stond de taxi (oude peugeot) klaar voor de rit naar Trinidad. Dit lag in het zuiden/midden van het eiland en wij zaten in het westen. De rit duurde dan ook ongeveer 6-7 uur. Onderweg konden wij nog naar Cienfruegos maar besloten dit niet te doen zodat wij meer tijd hadden in Trinidad. Onderweg kregen wij nog een lekke band maar gelukkig had de chauffeur meer verstand van banden wisselen dan ik. Nadat wij bij de casa waren afgezet zijn wij naar het plein gelopen. Vanaf hier nog een mooie zonsondergang gezien. Trinidad is een stuk armer dan Vinales en Havana. Het voelde inderdaad of je soms terug de tijd in ging. Na wat geld gepind te hebben een drankje op de bekende trappen van Trinidad. In de avond nog bij een leuke restaurant gegeten met live muziek.

Na het ontbijt liepen wij naar een verzamelpunt voor een tour door Trinidad. Van onze reisorganisatie (MiCuba, Betterplaces) kregen wij hier nog een kleine attentie. Met fietstaxi’s werden wij in een kleine 2 uur rondgeleid door Trinidad. De gids vertelde veel over Cuba en de leefomstandigheden. De benzine is bijvoorbeeld 1 euro voor 1 liter. Echter de inkomens liggen een heeel stuk lager dan Nederland. Vandaar dat er weinig verkeer is en veel mensen die liften. (veel mensen langs de kant van de weg). Tevens vertelde hij dat een opgeleide arts nauwelijks meer verdiend dan een medewerker in de horeca. In de toeristenindustrie krijgen zij flink wat fooi waardoor het verstandiger is om hierin te werken. Hoe krom…. De scholing en de medische verzorging is echter wel weer gratis en zijn er ook nagenoeg geen zwervers.

Na de rondtour zagen wij een bus staan naar het strand. Deze vlug gepakt om het strand te bezichtigen en een lekkere strandwandeling te maken. Na een uurtje weer terug aangezien wij geen badkleding bij ons hadden. Wel een heel mooi strand en zee. Na de lunch in Trinidad zijn wij nog naar een museum gegaan met een mooi uitzicht over de stad. Het museum stelde niet veel voor. Eind van de middag zijn wij nog een route gaan lopen door Trinidad die stond in de Lonely planet. Het avondeten had ik al in Nederland geregeld via Betterplaces. Ik wou een romantisch etentje met kaarsen en bloemen voor Melanie regelen. Het etentje was bij een casa. Het eten en de fles wijn waren zeer lekker en goedkoop! Heerlijke vis (kreeft, garnalen en witvis), geen rijst en bonen maar wel lekkere salade en bananenchips. Na een laatste cocktail was het tijd om naar bedje te gaan en gereed te maken voor de volgende bestemming. Trinidad is een hele leuke oude stad. Veel mooie gebouwen/huizen en een gezellige sfeer.

De volgende ochtend stond de taxi klaar voor het vertrek naar Varadero. Heerlijk vier dagen in een all in hotel en strand! De rit duurde maar drie uur dus wij waren met de lunch al bij het zwembad. Het was Cubaanse dag dus lunch bij het zwembad. Melanie liet duidelijk blijken dat het fruit niet zo lekker was en liet dit dan ook vallen in het zwembad. (ongelukje natuurlijk he!). Het zwembad was erg koud maar toch heb ik maar een duik gemaakt. De rest van de middag liggen en luieren. Het weer was niet top. Wat meer bewolking en wat kouder dan normaal. Helaas hadden wij geen warm water in de douche. Het avondeten (buffet) was erg goed en uitgebreid. De volgende dag na een goed gevuld ontbijt naar het strand gegaan. De zee was heerlijk warm. Het weer was nog niet top. De rest van de dag op strand liggen, lunchen, snacken, drinken enz. In de avond kwamen wij nog een Iraanse oliesjeik tegen. Hij was met een jonge dame opstap. Even later kwam er een andere dame erbij en die hoorde er duidelijk ook bij. Hij sponsorde duidelijk de lokale economie…. Dit tot hilariteit van ons en een ander stel. Dit stel uit Argentinië kwamen wij daarna regelmatig tegen en moesten vaak lachen. Aangezien hun geen engels spraken en ons Spaans slecht was was het enkel communicatie via de lach en hola. Wel heel leuk hoor! Helaas heeft de Spaans cursus ons niet goed geholpen. Misschien de volgende keer toch meer tijd aan besteden…. Het hotel had ook twee all a carte restaurants. Op donderdag naar het steakhouse en op vrijdag naar de Japanner. Beide vielen een beetje tegen tov het buffet. Op vrijdag was het weer stuk beter. Meer zon en warmer. Dus tsja ontbijt, stand, zee, luieren, lunch, drinken, zonsondergang….De zaterdag was eigenlijk het zelfde recept. Alleen gingen wij als laatste avondmaal op Cuba nog naar het buffetrestaurant. Op zondag nog ff bij het zwembad liggen en zwemmen en nog een laatste duik in de warme zee. Nog een laatste lunch en een cocktail en toen was het tijd om de laatste taxi te pakken naar het vliegveld. Nog ff geld wisselen en via een tussenstop in Mexico kwamen wij op maandag keurig op tijd aan op Schiphol. Gelukkig had de trein nu geen vertraging.

Wow wat is Cuba een mooi en leuk gezellig eiland. Ik wist niet dat Cuba zo groot was! De mensen op Cuba zijn super vriendelijk en de steden zijn erg mooi en schoon. Overal heb je live muziek en kan je vaak bij de mensen naar binnen kijken zodat je ziet hoe ze leven. Wat een geluk dat wij in Nederland wonen en het zo goed hebben. Het reizen doet mij altijd beseffen hoeveel geluk wij hebben en waar je wieg staat zo belangrijk is….Het reizen met Melanie samen was heerlijk! Wat ben ik blij dat wij dit samen konden doen! Dank je wel schat!

Wij hadden de reis uitgestippeld bij Betterplaces en zij hadden alles voor ons al geregeld. Ideaal. Het mooiste vond ik Trinidad. Een stad met veel sfeer. De standvakantie was ook heerlijk! Wat een mooi hotel hadden wij. Het internet was ook overal redelijk op Cuba en op een aantal plaatsen was het goed mogelijk om geld te pinnen (vaak via creditcard) of geld te wisselen. De oude auto’s op Cuba zijn een pareltje! Dus Cuba is zeker een aanrader voor iedereen! En de cocktails zijn er heerlijk en goedkoop!

En dat was de laatste reis van het reisjaar 2019! Wat een geweldig jaar was dit! Ik ben zo dankbaar dat ik dit kon doen het afgelopen jaar. Ik ben enorm rijker geworden! Wat een ervaringen en indrukken heb op ik opgedaan. En het mooiste is dat Melanie mij dit heeft gegund. Wat een toppertje! Bij deze wens ik iedereen een heel mooi gezond gelukkig reisvol 2020 waar jullie dromen werkelijkheid mogen worden!

Groeten Ronald en enjoy every moment!

Claudia

Klinkt als een prachtige reis!
Voor jullie beiden ook een heel goed 2020!
Xxx

Rob

Leuk verslag!

Astrid

Wat een leuk verslag ! Ja..en je wordt wel eens afgezet en naar eettentjes gelokt die je niet zelf uitgezocht hebt. Dat gebeurd ons allemaal ,maar dan ben je er allert op ! :):) En doe je het nooit meer .