ronaldj83.reismee.nl

Peru rondreis

Peru

Op dinsdag 3 september ging de wekker al om 06:00. WTF. Toch maar opgestaan. Toen ik aangekleed was zag ik dat ik een bericht van KLM had. De vlucht was 50 minuten later. Nou ja dan maar rustig aandoen en een latere trein pakken. Omdat mijn vriendin moest werken (helaas konden wij niet allebei op wereldreis) de trein een kwartier later genomen dan gepland. De trein had dit keer geen vertraging en hierdoor was ik keurig om 10 uur op Schiphol. Zou de KLM nog wat van kunnen leren, alhoewel……. Bij de douane was het wat drukker maar gelukkig had ik alle tijd. Na wat rondgelopen te hebben nog wat gegeten en toen boarden. Helaas...Weer wachten. De catering was nog aan boord. Uiteindelijk na een vlucht van 12 uur kwam ik ruim 1,5 uur te laat in Lima, de hoofdstad van Peru. In een kleine drie weken ga ik met een groepsreis door Peru reizen. Enkel reizen dit keer. Op het vliegveld de groep ontmoet. Ik heb de reis geboekt via Djoser. De groep bestond uit drie stellen, 4 dames en 2 heren (including me). De leeftijd ligt tussen de 28 en 74. De groep kwam uit Nederland en België. De reisleidster was 47 en kwam uit België.

Na geld gepind te hebben op naar het eerste hotel. Hier werden wij welkom geheten met een Pisco sour. De drank van Peru. Hier nog een drankje gedaan om ff bij te komen en na wat uitleg was het toch echt tijd voor bed. (23:30. Zeven uur tijdsverschil met Nederland dus Nederland was het inmiddels 06:30). Na een goeie nachtrust (dankzij een slaappil) was het om 9 uur ontbijten en om 10 uur elkaar voorstellen. Een iemand van de groep was jarig en er was dan ook meteen taart. Best goed begin van de dag dacht ik zo. Om 11:30 een aantal taxi’s genomen naar Plaza Mayor de Lima. Het plein waar o.a. het paleis staat en de kathedraal. Helaas door de het drukke verkeer hebben wij de wisseling van de wacht gemist bij het paleis. Dan maar de kathedraal in die wat tegen viel. Daarna een lunch gehad waarna wij de gids ontmoette die ons zou leiden door Lima. Via het eerder genoemde plein zijn wij naar Plaza San Martin gegaan. Onderweg natuurlijk een aantal foto stops. Via dit plein terug naar een klein winkeltje waar ze ons een aantal Pisco’s lieten proeven. Puur en gemixt. Rond een uur of 18 uur naar Park de la Reserva. Hier was een lichtshow met fonteinen. Erg mooi om te zien en goed in elkaar gezet. Terug naar het hotel en in de buurt van het hotel nog wat gegeten. Om 23:45 (o.a. drankje in bar) naar bed. Meteen goed in het ritme komen, aangezien ik een avondmens ben.

De volgende dag begon de rondreis met de bus naar Pisco aan de Pacifische oceaan. Wij hebben een keurige bus (voldoende ruimte en de stoelen kunnen naar flink eind naar achter) met een toilet aan boord. Aan de Paracas boulevard een lunch genuttigd. Mijn eerste Civiche. Dat is witvis (kan ook gemengd met zeervruchten) dat gegaard is in limoensap. Een heerlijk Peruaanse specialiteit. Met de bus verder naar het nationaal park. O.a. een museum over de vroegere bewoners van Peru, de Cavernas. Daarnaast op grote afstand flamingo’s gespot. Met de bus verder naar een mooi uitzichtpunt over de kust en de rotsen. Daar een wandeling gemaakt langs de kust (via duinen en klif) (wel heel erg mooi) waar de bus op ons stond te wachten om ons naar het hotel te brengen. Met de reisleidseter een lokale sim gekocht (duurde erg lang, maar wel goedkoop) op het centrale plein. Daar was op dat moment een parade van een lokale school bezig die zoveel jaar bestond. Erg leuk om te zien. Daarna terug naar het hotel om wat te eten en toen op tijd naar bed (22:00-22:30) want de dag erna was het vroeg op. Mijn hobby……

Op vrijdagochtend vroeg gingen wij naar de vishandel verwerking. Hier hebben wij een kwartier rondgelopen om daarna naar de boot te gaan die ons bracht naar Ballestas eilanden. Dit zijn eilanden met enorm veel vogels, pinguïns en zeeleeuwen. De eilanden waren vroeger beroemd om de kwaliteit van de guano (de uitwerpsels van de vogels) die veel natriumnitraat bevatten. Deze worden tegenwoordig voornamelijk als mest gebruikt. Wij hebben natuurlijk heel veel vogels gezien maar ook Pinguïns (die net een duik in zee namen) en zeeleeuwen. Daarna ff een warm drankje (oa pure Pisco om ook van binnen op te warmen) om weer lekker warm te worden. Hierna reed de bus naar een wijngaard. Hier werd o.a. ook Pisco gemaakt en wijn. Wij mochten hier ook weer een aantal shotjes Pisco proeven en wijn. Na de lunch daar genuttigd te hebben reden wij de woestijn in. Heerlijke temperatuur. Ons hotel lag in een oase, genaamd Huacachina. Dit dorpje ligt midden tussen de zandduinen in. Tevens moest die dag Nederland voetballen. De uitslag schade Deutschland! Jammer dat de Djoser reis van de Duitsers nu niet in ons hotel zaten…..Na een frisse duik in het zwembad zijn er een aantal (o.a. ik) met een buggy door de duinen gegaan. Helaas voor de jongere in de buggy ging die niet super hard (rekening houden met, wel zo netjes), maar was de rit toch super leuk. Tevens konden wij zandboarden. Wij gingen met een plank met onze buik naar beneden van 2 duinen af. Super leuk om te doen! Helaas geen foto’s of film van mij omdat ik moest filmen en de foto’s maken. Maar ik ben echt gegaan….echt waar! Hierna nog een mooie zonsondergang meegepikt om via het uitzicht op de oase terug te keren naar het hotel. Frisse duik en warme douche later gereed voor het eten. Een afwisselde dag dacht ik zo. Op zaterdag gingen wij verder naar Nazca. Met een aantal stops (o.a. Maria Reuche museum, zij heeft haar hele leven aan de Nazca lijnen gewerkt, en een uitkijktoren op een aantal Nazca lijnen (kom er zo op terug) kwamen wij rond lunch tijd aan bij het hotel. Hier ook nog ff zwemmen en in de middag naar graftombes waar mumies, lijken lagen. Op het eind van de middag nog naar een aantal aquaducten geweest. Rond een uur of 19 uur zijn wij gelopen naar het planetarium. Hier een mooie film over de Nazca lijnen en waarom en hoe, tevens nog de maan bekeken.

De Nazca lijnen zijn rond de periode 500 BC en 500 AD gemaakt door de bewoners van dat gebied. De lijnen vormen een aantal figuren (o.a. een aap, pelikaan, spin, hond) en verschillende lijnen. De bedoeling van deze lijnen is nog altijd een raadsel. Een flink aantal mensen (o.a. Maria Reuche) hebben zich hiermee bezig gehouden. Er gaan dan ook verschillende theorieën rond. Waarschijnlijk heeft het te maken gehad met water en astronomie. De lijnen zijn vaak maar 40 cm diep. Door een bepaald gesteente en de droogte zijn deze lijnen zo goed bewaard gebleven. Met name vanuit de lucht heeft men een goed zicht op deze figuren.

De volgende ochtend 7 uur vertrek om met een vliegtuigje over de Nazca lijnen te vliegen. Helaas of gelukkig vertrok onze vlucht later dan gepland ivm beperkter zicht. De vlucht duurde 30 minuten en wij hadden (vliegtuigje met 6 passagiers) een super mooi uitzicht op de Nazca lijnen. Heel indrukwekkend om te zien vanuit de lucht. Bij terugkomst kregen wij ook nog een stempel in ons paspoort. Na de vlucht terug naar hotel, zwemmen, slapen, plaatsje in voor lunch, om 15 uur naar de temples-piramides van Cahachi te gaan. Dit viel wat tegen, zeker omdat er beperkt informatie werd gegeven (is ook niet veel info beschikbaar). In de avond met de hele groep de stad in om te gaan eten. Eerst nog langs het centrale plein. Dat weekend was het namelijk feest ivm een heilige ofzo….Leuke muziek, winkelstallesjes, leuke sfeer. Door naar het restaurant en bijtijds terug ivm de wekker. De volgende dag was een lange reisdag. Wij gingen met de bus naar Arequipa. Onderweg een aantal stops. Helaas werd deze dag een dag om nooit te vergeten (zeker voor iemand van onze reis). Op een gegeven moment kreeg onze reisleidseter een telefoontje dat haar vriend/levenspartner plotseling was overleden aan een hartaanval. Zij ging helemaal kapot. Heel erg verdrietig. Wij hebben als groep meteen gezegd dat ze zo snel mogelijk naar huis moest. Via een flink aantal telefoontjes (verzekering, Djoser enz…) kon ze met een avondvlucht vanuit Arequipa naar Lima vliegen om de volgende dag naar huis te vliegen. Dus helaas voor ons en helemaal voor haar moesten wij afscheid van elkaar nemen. Maar ja, nu zaten wij zonder reisleidster. Gelukkig als groep opgevangen en zeker ook geluk dat wij de volgende dag vrij waren. Later meer hoe het verder gaat. Wij zijn vervolgens doorgereden naar het hotel om vlakbij het hotel nog wat te eten.

De dinsdag was dus een vrije dag voor ons. Althans wij konden zelf de dag indelen. In de ochtend eerst een lokale gids ontmoet voor de woensdag en donderdag. Hierna ben ik met een aantal naar het klooster gegaan. Eerst met een gids door het klooster gelopen en daarna nog op ons zelf. Uiteindelijk met drie andere verder de stad ingegaan. Eerst het plein (Plaza del Armas) bekeken (mooi gezellig plein) om vervolgens de kathedraal te bezichtigen. Vanaf het dak hadden wij een fantastisch uitzicht over de stad en de bergen. De stad staat met name bekend om de drie vulkanen rond de stad. Vanuit de stad heb je regelmatig uitzicht op de vulkanen. Daarna ergens een goedkope lunch (toeristen menu, wat wel goed was) genuttigd waarbij iemand flauw viel. Wellicht al de hoogte?? De stad ligt rond de 2.400 meter. Hierna zijn wij naar een museum gegaan waar een bevroren lijk lag in een vriescel. Deze staat ook bekend als de Lady of Ampato. De jonge dame is als offer gebruikt door de Inca’s rond 1450-1480. Zij is geofferd op de vulkaan. Omdat haar lichaam onder ijs/sneeuw heeft gelegen is het zo goed bewaard gebleven. Helaas mochten er geen foto’s gemaakt worden hiervan, wat deze jongen totaal niet snapte….. Dus tsjaaa dan is er een uitdaging, die gelukt is. Als slot hebben wij nog een drankje gedaan op het dakterras van een cafe op het plein. Hiervan hadden wij een mooi uitzicht op het plein en de zonsondergang. Het biertje was geen eens duur. De stad Arequipa is een hele leuke gezellige stad! Om 18 uur weer terug bij het hotel om onze tijdelijke (voor een week) nieuwe reisleidster te ontmoeten. Dit was een Peruaanse die getrouwd was met Nederlander. Zij sprak geen Nederlands maar gelukkig wel goed Engels. Super dat zij ons zo snel kon helpen. In de avond met een 5 tal andere ergens gaan eten. Dit was een goed (wat duurder, maar goed betaalbaar) restaurant. Hier heerlijk genoten van een Alpaca burger en lekkere wijn. Omdat het eten op een hete plaat geserveerd werd kreeg ik een mooi slabbetje om. Na een rondje plein terug naar het hotel.

De volgende ochtend konden wij uitslapen! De bus vertrok pas om 9 uur. Gelukkig hadden wij vandaag wel weer water. De stad had gisteren de hele dag nagenoeg geen water. Met de bus gingen wij naar Chivay. Dit is een kleine stad in de bergen. Onderweg regelmatig stops gemaakt. o.a. lunch en foto stops voor de Lama’s en Alpaca’s. Het hoogste punt van de reis lag op een dikke 4,9 km. Omdat het bewolkt was zijn wij niet gestopt. (later zouden wij hier nog eens langskomen). Eerst naar het hotel (rond de 3,8 km hoogte) om vervolgens naar warm therma baden te gaan. Lekker ontspannen na zo reis. De volgende ochtend was het tijd voor een nieuw hoogtepuntje, Cruz Del Condor. Een uitzichtpunt waar je de condors goed kon zien zweven op de warme opstijgende lucht boven de vallei. Een erg mooi gezicht. Gelukkig hebben wij er een aantal kunnen zien. In de buurt hiervan hebben wij nog een wandeling gemaakt van 1,5 uur. Gelukkig was dit vlak waardoor het goed te doen was aangezien wij op flinke hoogte zaten. Bij deze wandeling hebben wij ook de beroemde Condor gezien. Dit was een Condor met een chip om, omdat die ooit een ongeluk had gehad. (tegen een kabel aangevlogen). Daarna nog een wandeling van 45 minuten met meer klimmetjes, dus de hartslag ging snel omhoog. Via een aantal stops (mooie uitzichtpunten en dorpjes) kwamen wij weer terug in het koude hotel. Op vrijdag naar Puno. Dit was een lange reis door de bergen en mooie natuur. Nu zijn wel gestopt op het hoogste punt. (4.871 meter) en konden wij genieten van het mooie uitzicht over de vulkanen. Puno is een drukke stad waar niet heel veel aan is. Deze stad wordt veel als tussenstop gebruikt om naar het Titicacameer te gaan. In de avond heb ik voor het eerst Cavia geprobeerd. Deze smaakte erg goed moet ik zeggen!

Op zaterdag gingen wij met een boot het Titicanameer op. Het meer ligt rond de 3,8 km hoogte en is ongeveer 8.340 km2. Het grootste gedeelte van het meer ligt in Peru en de rest in Bolivia. Het meer is om sommige stukken bijna 280 meter diep. Met name de Uroseilanden (eilanden van riet) zijn bekend voor de toeristen. Apart om te zien dat de mensen (vroeger) woonde op rieten eilanden. Hierna zijn wij met een boot doorgevaren naar het eiland Amantani. Ook wel het Love eiland genoemd. Zonde dat mijn vriendin er nu niet bij was….Hier verbleven wij allemaal bij een gastgezin. De groep werd in drieën opgedeeld. Ik sliep met nog vier andere bij een man (zijn gezin, vrouw en drie kinderen waren in Puno) die voor iedereen een aparte kamer had. Het toilet was buiten maar de rest was het goed te doen. Gelukkig was het niet koud. Na een lokale lunch zijn wij gaan wandelen naar een uitzichtpunt. Dit was wel pittig aangezien wij van 3,8 km naar 4,1 km hoogte gingen, maar het uitzicht was super. Helaas was het bewolkt waardoor wij de zonsondergang niet konden zien. Dus maar op tijd terug om naar de lokale kroeg (van 16 uur tm 19 uur) te gaan. Na het avondeten (bij de familie thuis) hadden wij die avond een feest avond. Dans en live muziek en gekleed in lokale kleding van daar. Gelukkig was het voor de mannen alleen een poncho en een muts. De volgende dag gingen wij met de boot naar een ander eiland voor alweer een hike. Tevens mooie uitzichten. Het leuke van dit eiland was dat er die zondag een feest aan de gang was. Na de lunch konden wij nog een deel van de parade meepikken. Daarna met de boot naar Puno. Wij hadden de langzame langzame langzame (door vele boten ingehaald) boot, maar gelukkig scheen het zonnetje waardoor ik nog wat bruin kon worden.

Op maandag gingen wij naar Cusco. Onderweg nog gestopt bij een dorpje Andahuaylillas. Hier stond een mooie kerk. Ook wel de Sixtijnse kapel van Latijns Amerika genoemd. Een mooie versierde kerk. Daarna met de bus naar Cusco. Er zou wellicht die dag een staking zijn waardoor de wegen geblokkeerd konden zijn maar gelukkig ging dit niet door. Ze zijn vast omgekocht omdat ik er aan kwam….Hier namen wij afscheid van de bus en de buschauffeurs. Eind van de middag kregen ik en nog drie andere informatie over de Camino Reaal trekking die wij donderdag zouden doen. In de avond met de hele groep uit eten omdat iemand jarig was en wij afscheid namen van Scarlett, onze reisleidseter. De volgende ochtend ging ik nog met drie andere naar de Rainbow Mountain. Het vertrek was om 4:40! Onze reisleidseter kwam net thuis van het stappen. Maar goed dat ik niet meegegaan was….Na kleine 2 uur rijden een ontbijt om vervolgens nog een 1 uur te hobbelen over een zandweg. Om 8:30 begonnen wij te wandelen. Eerst een uurtje redelijk vlak en daarna een half uur flink klimmen! Wij begonnen op een hoogte van 4.625 meter naar 5.000 meter. Dus flinke hoge hartslag en rustig aan. Het uitzicht op de rainbow mountain was mooi. Omdat het zonnetje scheen kwamen de verschillende kleuren er goed uit. Wel helaas veel toeristen. Na een aantal mensen van de berg geduwd te hebben had ik wel een uitzicht zonder teveel mensen ervoor. Aangezien wij op redelijk vlot liepen konden wij nog naar een ander uitzichtpunt. De rode vallei. Stuk minder toeristen en erg mooi ook. Deze was ook weer een flinke klim (5.069 meter). De conditie is dus goed onderhouden deze vakantie zoals u kan lezen. De terugweg was weer lekker hobbelen (nog een wegversperring door een rotsblok die naar beneden was gerold). Gelukkig maakte de CL uitslag van Ajax veel goed.

Op woensdag hadden wij een nieuwe Nederlandse reisleidster. Hiermee gingen wij naar de heilige vallei. Deze vallei staat bekend om de vele Inca ruïnes. Als eerste naar een ruïne vlakbij Pisac. Hierna door naar de ruïnes bij Ollantaytambo. Allebei erg grote complexen die redelijk goed bewaard zijn gebleven. Erg gaaf om te zien en ongelooflijk hoe ze alles gebouwd hebben en met name de grote enorme stenen hebben verplaatst. Op donderdag was het tijd voor een flinke wandeling, genaamd de camino real. Aangezien de Inca trail te zwaar voor mij was (4 dagen wandelen en in tentjes slapen (haat kamperen dus eigenlijk is dat de reden)) heb ik besloten om een wandeltocht van ongeveer 13 km te doen. Eerst maar wat extra kilo’s geloosd zodat ik minder gewicht hoefde mee te nemen. In de ochtend vertrokken wij (ik en drie andere, zelfde als rainbow mountain) per trein naar het startpunt. Dit lag midden in de bergen/jungle. Vanaf hier ongeveer 400 meter klimmen in totaal. Onderweg mooie natuur, waterval, oude Inca tempels, monkey stairs (als een aapje de berg opklimmen). Uiteindelijk kwamen wij na een flinke klim uit bij de Sun Gate met uitzicht op Machu Picchu. Het einddoel van deze reis. Gaaf om te zien van zo afstand. Gelukkig hadden wij deze wandeling mooi weer en was er een lekkere temperatuur. Niet te warm en niet te koud. Na de Sun Gate gingen wij steeds meer naar beneden en kwamen wij steeds dichter in de buurt van Machu Picchu…. Ja er was een bonus verrassing aan deze wandeling. Wij daalde af naar het uitzichtpunt over Machu Picchu. WOW! Wat een verrassing. De meeste toeristen waren in de middag al weg dus het was heerlijk rustig en hadden wij alle tijd om foto’s te maken. Super om er eindelijk te zijn en van dit uitzicht te genieten. Blijft toch 1 van de 7 wereldwonderen. Na het uitzicht was het tijd om terug te gaan naar een hotel. Ff douchen en toen uit eten met deze groep en onze gids. Een Pisco Sour en een biertje gingen er wel in. De volgende ochtend vroeg (5:30 de bus omhoog naar Machu Picchu) waar wij een uitgebreide uitleg en rondleiding kregen. Aangezien wij al het uitzichtpunt hadden gezien konden wij meteen beginnen met de rondleiding. Erg gaaf. Het weer was nu wat bewolkt waardoor het af en toe de mist lag. Ook mooi om te zien. De rest van de groep ging pas rond 6:30. Helaas waren er geen w.c.’s in machu picchu. Dus eenmaal er uit kon je er helaas niet meer in. Gelukkig kon ik het tot 9 uur volhouden. Tegen die tijd hadden wij alles ook wel gezien. Met de bus terug naar het dorp en daar nog wat gedronken, souveniers kopen, lunch om vervolgens de trein te pakken. Daarna zou er een taxibusje klaar staan naar Cusco. Helaas helaas, deze kwam nooit opdagen. Gelukkig had ik een simkaart en naar een aantal berichten konden wij op kosten van die organisatie een taxi nemen. Dit was nog een 1,5 uur durende (wilde) rit.

En toen was het alweer zaterdag. Nog een dag te besteden in Cusco. Deze dag onder andere naar een ruĂŻne geweest, diverse pleintjes, buurtjes, klooster en kerken. Een erg leuke stad! De markt was ook leuk en hier nog een goedkoop gezond sapje gedronken. Na een biertje met fantastisch uitzicht op het centrale plein gingen wij in de avond met groep nog uit eten. Daarna met nog iemand een aantal drankjes gedaan in twee verschillende bars. 1 met een mooi uitzicht over de stad en 1 met live muziek. De volgende ochtend met het vliegtuig van Cusco naar Lima. Hier hadden wij een ruime overstap. Lunch en spelletjes doen. Na een lange incheckline door de douane en ff wat eten voordat de vlucht naar het mooie Amsterdam vertrok. Gelukkig geen vertraging en met de trein naar Sittard waar mijn MM op mij stond te wachten.

Wow Peru! Wat heb jij een indruk gemaakt. Van te voren denk je alleen aan Machu Picchu, maar Peru is zoveel meer. Heel veel hoogtepunten (soms letterlijk hoog) meegemaakt. De steden Arequipa en Cusco zijn erg leuk en gezellig. De Nazca lijnen te zien vanuit de lucht was super! De hikes, de Condors, het meer..allemaal erg mooi en gaaf om te zien. De groep was ook erg gezellig en iedereen kon goed met elkaar optrekken. Drie reisleidsters is ook apart om mee te maken maar ook wel weer leerzaam en interessant. Machu Picchu was denk ik het hoogtepunten van vele hoogtepunten. Geweldig dat wij als verrassing het uitzicht hadden na de hike. De mensen in Peru zijn erg aardig. Een super reis om zo door Peru te reizen en het land beter te leren kennen. Een bofkont ben ik alweer.

Dit weekend ga ik een lang weekend weg (verrassing) en in november met mijn vriendin naar Cuba. Dan zit het reizen er echt op. Eerst nog maar een weekendje weg en dan werken. Tot Cuba!

Groeten Ronald en leuk dat jullie met mij meereizen!

Lieke, Lia, Elle - team VW Travel Active

Hoi Ronald,
Wat leuk dat je gewoon lekker doorgaat met reizen. Weer een super tof avontuur! Dit keer niet met ons maar we hebben natuurlijk alsnog met veel plezier je update over deze reis gelezen :) Tof hoor. En de volgende alweer op de planning: Cuba. Alvast veel plezier!
Groetjes

Mama

Wat een enig verslag, kan me goed voorstellen dat je genoten hebt.
Je bent inderdaad maar een bofkont dat je dit hebt mogen meemaken!

Claudia

Wat een fantastische reis!
Veel plezier op je verrassings reisje!
X

Astrid

Dank voor je verslagen en het mogen meereizen.....

J.Ris - de Jong (oma)

Dank voor je weer uitgebreide verslag met vele hoogtepunten uit Peru. Ik heb er weer van genoten en wens je al vast voor de volgende reis naar Cuba ook veel plezier. Ook wel gefeliciteerd met je 36e verjaardag! Ik hoor graag verder van je. Lieve groet oma