ronaldj83.reismee.nl

Thailand 3de en 4de week. Foto's staan online

Allo Allo lieve mensen uit Nederland (en wellicht omstreken),

Hopelijk hebben jullie genoten van het warme weer dat ik verstuurd heb naar jullie vanuit Thailand.

Zoals jullie wellicht nog weten ben ik zaterdagavond met de bus naar Loei gegaan. Hier kwamen wij in de vroege ochtend (rond 4:45) aan en gingen dan ook maar meteen in het hotel slapen. Na een brunch zijn wij in de middag naar een zwembad gegaan bij het hotel omdat de zondag een vrije dag was. In de avond wat gegeten en over een kleine lokale markt gelopen en nog wat gedronken in een bar. Op maandag gingen wij naar een school voor monniken. Hier konden wij ze in een klas wat vragen stellen (veelal via de gids of een andere monnik die Engels sprak) en zij aan ons.  De vragen waren met name over het geloof, school, motivatie enz. Erg interessant om te horen en zo’n gesprek te voeren. En nee, helaas voor ze hebben zij mij niet kunnen bekeren tot Boeddhisme. Na de lunch zijn wij nog naar een natuurpark geweest en hebben daar een uur gewandeld met mooie uitzichten op de bergen. In de avond nog een drankje gedaan in dezelfde bar. De eigenaar (Duitser) kwam ook nog bij ons zitten. Loei is verder een kleine (saaie) plaats. De volgende ochtend met de bus naar Khon Kaen met de bus (vier uur). Aan het eind van de middag kregen wij een heerlijke (soms pijnlijke) Thaise massage. Lekker hoe de spieren los kwamen. Na de massage door naar de avondmarkt (die naast de massagesalon lag) en daar eerst wat rondgelopen. Daarna konden wij eten uitzoeken op de markt. Er was een groot deel voor eettentjes. Ff wat anders dan Thais eten voor mij deze avond. In de avond met de Nederlandse jongen nog wat gedronken en de live muziek beluisterd. Op woensdag zijn wij naar een opvang(school) gegaan voor weeskinderen. Hier waren wij in een klas met jonge kinderen en moesten wij met ze spelletjes doen en spelen. Sommige kinderen worden ook later geadopteerd. Dus een goed project om die kinderen op te vangen en onderwijs aan te bieden. Na een kort bezoek aan een museum (over de geschiedenis van noord oost Thailand) zijn wij doorgereden naar een (grote) shoppingmall. Hier wat gegeten en rondgelopen. Nog niks gekocht omdat ik geen zin heb om alles mee te slepen. In de avond weer naar de avondmarkt voor eten en een drankje. Op donderdag ochtend eerst naar de tempel Wat Nong Wang geweest.  Dit is een grote tempel (negen verdiepingen hoog) bij een meer. Vandaar dus een mooi uitzicht op de stad en omgeving. Een mooie tempel waar mijn toekomstvoorspelling weer goed was. Dus ik ga het niet nog een keer doen ;-)

Na de tempel zijn wij naar het busstation gegaan om naar Bangkok te gaan. Dik 6 uur later waren wij weer in Bangkok. Na het avondeten zijn wij met z’n drieĂ«n naar de populaire Khao San Road gegaan. Dit lag lekker op loopstand dus ideaal! Deze weg staat bekend op de (toeristische) barretjes,  clubs enz. Een leuke gezellige drukke straat. Wij hebben hier een paar cocktails (happy hour) en biertjes gedronken bij verschillende bars. Op het einde van de avond zijn wij nog naar een club gegaan op aanraden van iemand. Om 2 uur waren wij weer veilig terug. De volgende dag stond in het teken van het bezoeken van tempels. Eerst met een boot over de rivier naar de tempel Wat Arun. Deze tempel is gebouwd voor de god van de dageraad. Een oud koning heeft de tempel laten bouwen voor de smaragdgroene boeddha. Hierna door naar Wat Pho tempel. (andere kant van de rivier). Deze staat ook wel bekend om de grote (47 meter) liggende gouden Bouddha. Daarnaast is er nog veel te zien op dit complex. Tevens wordt de tempel gezien als ontstaansplek voor de traditionele Thaise massage. Na de lunch zijn wij ff wezen bijkomen in het hotel om daarna met z’n drieĂ«n te gaan naar de gouden berg tempel. Een erg warme wandeling. Vanaf deze tempel een mooi uitzicht. Hierna verdienden wij het om ff terug te gaan naar het hotel en de airco. Na het avondeten zijn wij naar Chinatown gegaan. Een leuke drukke straat (buurt) waarin je ff in China waagt. De katten en honden voor de zekerheid maar uit dit district verwijderd…..Hierna zijn wij met de taxi naar het centrum van de stad gegaan. Hier een drankje gedaan en doorgelopen naar het red light district. Niet zoals Amsterdam, maar hier waren het meer Bargirls. Dus de dames zaten aan in de bar te wachten (vaak op een oude man) op gezelschap. Met de taxi terug en na 1 drankje op de bekende Khao San Road tijd voor het hotel. De volgende dag zijn wij naar een grote weekendmarkt gegaan. Voor het eerst maar eens wat gekocht, een handventilator. Eind van de ochtend gingen wij met een minivan naar Hua Hin. Hier gingen wij naar het vrijwilligershuis van de greenlion. Het huis had ook een zwembad dus hier maar eerst gebruik van gemaakt. Gelukkig was hier geen avondklok. Na het eten zijn wij naar een avondmarkt gegaan en nog wat verschillende bars. Het was erg rustig in de bars. In een bar kwamen wij in contact met de eigenaresse en mocht ik zelfs een cocktail maken.

Zondag mochten wij lekker uitslapen want het ontbijt was pas om 10 uur. De rest van de dag zwemmen, naar het stand gegaan en geluncht. Bij terugkomst bleek ik twee nieuwe kamergenoten te hebben. De eerste nacht had ik een prive kamer maar nu helaas niet meer. En het ergste…..Het waren twee franse jongens. Ik heb voor mijn leven gevreesd. Die avond zijn wij met in totaal 6 mannen uitgegaan. Nog vier andere vrijwilligers. Eerst op de avondmarkt wat verschillende snackjes gehaald en daarna naar de bars. Eerst in een bar gepoold. De bars in dit gebied hebben veel hoertjes, of barmeiden. Na het poolen terug naar de bar waar wij gisteren ook waren. Gelukkig herkenden ze ons nog en kregen wij 2 shotjes gratis. Na wat gedronken en gedanst te hebben naar een andere bar. Hier was het zo rustig dat wij de muziek mochten bepalen….Inmiddels wisten wij hoe dames zich voelen in een club. Met het zoeken naar andere bars werden wij ook toegeroepen en aan ons getrokken. Bij de laatste bar besloot iemand (die hiervoor hele tijd saai was) om met een dame mee te gaan. Om 3:30 waren wij weer thuis….De volgende ochtend om 8 uur ontbijt en kennismaking met de nieuwe gids. Eerst naar een saaie kleine markt en vervolgens met de trein (uiteraard met vertraging) naar Bang Saphan. Het hotel lag aan het strand en had een zwembadje. Dus eerst maar ff zwemmen. Ondanks de vele bewolking was het toch goed te doen. Na het eten nog een drankje en dan op tijd naar bed. De volgende ochtend gingen wij met een boot. Na enige problemen met de motor vertrokken wij naar een eilandje om te gaan snorkelen. Mooi koraal en veel visjes. Na de lunch op de boot naar een andere plek voor snorkelen. Dit oogde als een Bounty eiland gebied. Mooi wit stand en heldere lichtblauwe zee. Na een duik in het zwembad terug naar de kamer (begon te regenen) was het tijd voor het avondeten. Nog een drankje gedaan in de bar want om 12 uur s’nachts moesten wij naar het treinstation. De oorspronkelijke slaaptrein had bijna twee uur vertraging dus een andere trein gepakt. Hier hadden wij luxe stoelen die ver naar achteren konden. Om 4:45 waren wij al aangekomen op het station. Hier moesten wij in een cafe drie uur wachten…..beetje lang zucht...Toen met een busje naar een boot en om 10 uur vertrok dan eindelijk de boot naar het eiland Koh Samui. Om 12:30 eindelijk bij het hotel en na de lunch snel naar het strand. De hotel kamer was helaas wel erg klein…. Maar goed het strand in de buurt vergoed veel.

De volgende ochtend vroeg op om weer met een boot te gaan varen. Dit keer naar 2 uur varen (lekker op het bovendek op een matje bijslapen) kwamen wij aan bij het eilandje Ko Mae Ko. Het nationaal park Mu Ko Ang Thong bestaat uit 42 eilanden en van de 102 km² die het park beslaat is slechts 18 km² land. De rest bestaat uit zee. Het park wordt voluit ook wel Mu Ko Ang Thong genoemd, waarbij Mu Ko 'groep van eilanden' betekent en Ang Thong 'pot met goud'. Na een flinke klim hadden wij een prachtig uitzicht op de eilandjes. Het was een enorme zweet tocht. Ik ben volgens mij nog nooit zo nat geweest van het zweet…. Maar het was meer dan de moeite waard. Na de lunch op de boot naar een ander eiland met een mooi binnen meer en nog ff gezwommen in de zee. Terug met de boot naar Koh Samui. Na het avondeten zijn wij nog naar wat bars gegaan. De volgende ochtend maakte wij een excursie over het eiland. O.a. een tempel, uitzichtpunt, rotsen die leken op een vagina en penis en nog naar een waterval waar wij konden zwemmen. De middag bestond uit het strand en de zee. Eind van de middag nog een lekkere massage genomen en in de avond (samen met de gids) uitgegaan. Eerst naar een leuke bar/club op het strand. Hier werd o.a. ook vuurgespuwd. Hierna nog naar verschillende barretjes. En toen was het alweer zaterdag, de laatste dag van de reis. Na het ontbijt nog ff naar het strand en om 13 uur terug naar het hotel om te douchen. Na de lunch gingen de rest om 15:30 terug naar Bangkok met de boot en de bus. Ik ging nog naar een massage (geld opmaken) en om 16:45 had ik een taxi naar het vliegveld. Ik had namelijk besloten om met het vliegtuig naar Bangkok te gaan omdat mijn vlucht naar Brussel al om 00:30 vertrok om zondag. De vluchten waren allemaal op tijd. Op Bangkok had ik alle tijd om nog wat dingetjes te kopen, te eten en een drankje te doen. Op Brussel stond mijn vriendin Melanie te wachten. Heerlijk om weer thuis te zijn!!!

Thailand wat een mooi land ben jij met zoveel verschillen. Natuur in noorden, Bangkok, stranden in het zuiden. De mensen zijn er super aardig en het is gewoon een heel ontwikkeld land. Wat een verschil met Nepal. Het verkeer was overzichtelijk en geen getoeter…De Thaise massage (slechts 6 euro voor 1 uur (zonder happy ending)) hoort er natuurlijk bij. Het boeddhisme oogt hier heel anders dan in Nepal. In Nepal had je heel veel vlaggetjes met de 5 elementen en die waren er bijvoorbeeld niet in Thailand. Het was erg interessant om met de monnik het gehad te hebben over hun geloof. Daarnaast was het rondreizen door Thailand super. Veel verschillende gebieden bezocht. Bangkok is een grote drukke mooie stad. Het zuiden is natuurlijk populair om de standen en de mooie zee. Deze vakantie veel oude mannetjes gezien die op zoek waren naar wat extra plezier. Dit hoort ook bij Thailand, net zoals the Red Light District bij Amsterdam hoort. Het Thaise eten viel mij een beetje tegen, maar misschien ook omdat ik het te vaak heb gehad. Nu in Nederland dus maar wat anders eten….De gidsen waren helaas niet top (afgezien van de tweede week). Het programma had van mij wat voller gemogen (zeker de eerste week, de laatste week kon je lekker naar het strand). Maar het was een heerlijke reis die ik zeker niet had willen missen want je hebt de cultuur en het echte Thailand kunnen zien. By the way de koning is echt een soort heilige hier. Dus onze Willempje heeft nog wat te doen….. Thailand is een geweldig land waar ik nog zeker een naar terug wil.

Eind Juli ga ik twee weken naar TunesiĂ« voor vrijwilligerswerk en dan waarschijnlijk in september drie weken naar Peru. En dan weer aan het werk maar! De foto’s staan ook online!!!

Een hele lieve zonnige groet en tot snel!

Ronald

Claudia

Mooi om te lezen, wat heb je veel gezien!
Nu lekker hier genieten! Misschien zien we jullie in Noordwijk?? Wij zijn er van 19/7-2/8

Astrid

Leuk verslag Ronald. Fijn om ook weer even thuis te zijn.