ronaldj83.reismee.nl

Nepal vierde en vijf weken en vrijwilligerswerk

Namaste allemaal,

Ik zal dit laatste verslag vanuit Nepal beginnen met de dingen die ik heb gedaan naast het project. Op een avond heb ik samen met twee andere Nederlanders en een Duitser pool gespeeld in een lokaal poolcentrum. (klein). Erg grappig omdat hier te spelen. Op een woensdagavond had ik met een Nederlandse afgesproken die ik in India had leren kennen. Zij was ook in Nepal. Dus ff samen lekker gegeten en een wijntje gehad. (haar moeder was er ook en zij was zo aardig om te trakteren...wat lief he.). Op vrijdagavond zijn wij met een grote groep uit eten gegaan en nog wat drankjes gedaan. Omdat ik met een kleinere groep in een hostel bleef slapen konden wij langer door en zijn wij nog wat clubs in geweest. De zaterdag besteed aan de zon en de was doen. In de avond werd het mooie weer afgestraft met een flinke onweersbui. De week erna merkte ik dat het regenseizoen er aan kwam, want het was minder zonnig en meer regen. Op zondag ben ik met nog twee andere naar het Shivapuri national park gegaan. Hier hebben wij een (flinke) wandeling gemaakt. De week erna in middag en avonden weinig gedaan. Soms een spelletje en op de laatste vrijdag zijn wij met een aantal wezen eten en drinken. Het was tenslotte mijn laatste avond in Nepal dus dat moest gevierd worden.

De laatste twee weken heb ik vrijwilligerswerk gedaan op een kinderopvang. De tweede week van verblijf in Nepal had ik dit ook al voor een week gedaan. De school is erg vlakbij. Het schooltje bestaat uit twee klassen. Voor de jongere kinderen en de wat oudere. De jongere kinderen zijn rond de 2-5 jaar oud. De oudere kinderen zijn rond de 5-11. Of eigenlijk is er maar 1 meisje van 11 jaar, die op het platteland woont en dan ook een achterstand heeft. De rest is rond 4-6 jaar oud. Dus u kunt zich voorstellen dat lesgeven best lastig is. De lessen die ik (wij) moesten geven waren Engels, wiskunde, science (lees woordjes leren), rijmpjes (liedjes op youtube) en Nepalees. De eerste week van het project waren er nog drie andere , de tweede week was ik alleen en de derde week (op maandag na, waarop ik ook alleen was) was ik ook met drie andere. Bij de jongere kinderen was er een vaste lerares en bij de oudere kinderen was er ook een vaste leraar. De leraar was ook de huisbaas van het vrijwilligershuis. De eerste week heb ik in de ochtend en middag de klassen afgewisseld. In de tweede week zat ik voornamelijk (behalve bij Nepalees les) bij de oudere kinderen en de derde week ook weer meer afgewisseld. Met beide leerkrachten kon ik het goed vinden, zeker met de leraar omdat ik hem al kende van het huis. Beide waren ze erg behulpzaam.

Het lesgeven was erg lastig. Zeker omdat je de kinderen (nog) niet bij naam kent en de taal niet spreekt. In de loop van de tweede week wist ik gelukkig de namen van de oudere kinderen. De oudere klas bestond uit 6 kinderen en de jongere kinderen rond de 10 kinderen. In de loop van de tweede week ging het beter omdat je de kinderen kent en zij kennen jou. Tevens kon ik nu ook wat strenger zijn omdat je de namen wist. In het begin wist ik niet dat de kinderen zo jong waren dus ik dacht dat ze wel redelijk niveau hadden met leren. Maar het niveau was nog niet erg hoog. Heel logisch gezien de leeftijden en dat het arme kinderen zijn die niet altijd de discipline hebben om thuis ook nog wat te doen. Het was dus veel herhalen en herhalen. Engels bestond bijvoorbeeld uit het alfabet leren, wiskunde uit 1-50 tellen en schrijven en wat plussommetjes. De science bestond uit woordjes leren, bv. Maan, ster, wat vruchten enz. Het alfabet en te het tellen ging goed alleen het schrijven was erg lastig, en zeker als het niet in volgorde was. Op vrijdags hadden de oudere kinderen altijd een test die wij moesten maken. Dit om het niveau te bekijken en of ze het onder de duim hebben. Tevens werd er op de school vaker aandacht besteed aan het haren wassen van sommige kinderen (omdat sommige luizen hadden (krijg bijna jeuk op mijn hoofd)), handen wassen en gezicht, nagels knippen. De lestijden waren meestal van 10-12:30 en 13:30-15:30. Natuurlijk was er ook voldoende tijd om te spelen met hun. Dit deed ik dan ook meestal omdat je zo contact met de kinderen krijgt. Ik merkte het verschil met degene die dat niet (of bijna niet) deden. De kinderen hier noemde mij keurig Sir. Klonk best goed moet ik zeggen ;-). Tevens heb ik de kinderen contact laten maken met sommige (apostolische) kinderen uit Nederland. Erg leuk om te zien! In de ochtend werd er altijd eerst wat bewogen, gebed, en het volkslied gezongen. Zelfs in de lessen werd er af en toe gedanst. Een vrolijke boel zo allemaal.

In de laatste week ben ik met de baas van de Green Lion spullen wezen kopen voor de kinderopvang. Ik heb namelijk sponsor geld gekregen van een aantal mensen (Apgen Sittard) uit Nederland. Ik heb o.a. twee kasten, spelletjes, schriften, pennen, potloden, gummetjes enz gekocht. Tevens wordt er een nieuw gebouw aangebouwd om meer kinderen op te vangen in de toekomst. Hier is ook een gedeelte naar toe gegaan. De kinderen en de leraren waren erg blij met deze hulp vanuit Nederland. Dus BEDANKT!

In totaal ben ik vijf weken in Nepal geweest. 1 week introductieweek, 1 week avonturenweek en 3 weken vrijwilligerswerk. Dit is allemaal goed bevallen. Zeker het vrijwilligerswerk was leuk om te doen en erg gezellig met de kinderen. Tevens had ik het gevoel dat ik wat heb kunnen bijdragen en de kinderen wat vreugde kunnen schenken. Nepal is een heel mooi land. Ik wil hier zeker nog een keer terug voor de wandelingen in de bergen. Helaas had ik daar nu geen tijd voor. Nepal is nog een arm land. Het verkeer en de chaos is indrukwekkend in Kathmandu. De wegen zijn ook zeer matig. De mensen zijn erg vriendelijk en behulpzaam. Tevens leuke mensen leren kennen gedurende de tijd dat ik in Nepal verbleef. Het uitzicht vanuit het vrijwilligershuis was erg mooi. De luchtvervuiling en het stof was erg hoog, waardoor een regenbuitje af en toe goed was voor het stof. Nepal bedankt!!! Nu op naar Thailand voor een rondreis. En dan naar België. (vlieg er alleen op, daarna naar huis naar familie en mijn MM).

De foto's staan online!

Het warme vochtige groet vanuit Thailand nu....

Reacties

Reacties

Rob

Leuk verslag! Op de foto’s is ook goed te zien dat je het daar naar je zin had!
En nu maar apotheken in Thailand bewonderen....

Claudia

Weer heel leuk om te lezen!
Mooie reis gewenst door Thailand!
X

Laura

Tibbe kan niet wachten tot zijn Nepalese lessen als je weer terug bent

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active