ronaldj83.reismee.nl

Nepal eerste week.

Namaste lezers,

Na een tijdje rust in Nederland was het tijd om verder te gaan met het reizen en vrijwilligerswerk. Deze keer staat Nepal op de planning. Nadat iemand zo aardig was om mij naar Schiphol te brengen (Super bedankt MM, was super gezellig) was het ook tijd om afscheid van haar te nemen, wat best lastig was. Op Schiphol nog een drankje gedaan op onze Koning (Koningsdag) en toen ging de vlucht met Qatar airways naar Doha (Quatar). Hier zou mijn aansluitende vlucht naar Kathmandu (Nepal) moeten vertrekken. Echter was de overstaptijd verkort van een dikke anderhalf uur naar een klein uur. Helaas was (ondanks een super sprint) mijn aansluitende vlucht al weg. Gelukkig waren ze al zo slim om mij op een andere vlucht te boeken, die kleine 2 uur later vertrok. Dus met enige vertraging was ik in Nepal. De douane (visum al in Amsterdam geregeld op de donderdag voor vertrek. Tevens mooie gelegenheid om mijn kleine neef Tibbe te zien.) ging vlot, alleen de bagage afhandeling was zeer chaotisch voor zo druk vliegveld. Gelukkig zag ik mijn koffer op de band tevoorschijn komen. Met een taxi (iemand was daarvoor opvang) (weer lekker druk en onoverzichtelijk verkeer) naar het huis waar ik verblijf. Het huis is van de vrijwilligers organisatie (Green Lion Nepal) waar meerdere mensen verbleven. Omdat ik wel een beetje van privacy hou (en geen echte hostel ganger ben) heb ik een privé kamer. Wel zo lekker hoor! De eerste week waren er ongeveer 15 vrijwilligers in het huis, waarvan ook een aantal uit Nederland. Het grappige was dat er ook iemand was die ik eerder dit jaar op een cursus (ivm vrijwilligerswerk) in Amsterdam had ontmoet.

Op zondag (dag van aankomst) niet veel bijzonders gedaan. De buurt een beetje verkend en geslapen. Na het eten was het op tijd naar bed. Voor het eten (ontbijt, lunch (behalve zaterdag en zondag) en avondeten) wordt gezorgd. Tot nu toe mag ik niet klagen! Het smaakt prima en ik ga vaker voor een tweede ronde. Met wat chili (je dient toch een beetje pittig te eten hier!) kan ik het wat pittiger maken. Het ontbijt is rond 8 uur. Dus ja, op tijd opstaan!! Pfff, moet zeggen dat ik soms nog ff terug ga naar bed…In het huis mag verder geen alcohol worden gedronken en is er helaas een vroege avondklok (binnen zijn). Dat is wel een klein nadeel, maar ja misschien ook wel gezond…

De eerste week heb ik een cultuurweek geboekt. (Deze week was ik samen met twee Duitsers en 1 Nederlandse). Op maandag begonnen wij met een introductie over Nepal, geloof, de dos en don’ts, eten, cultuur enz. Tevens krijgen wij een Nepalese naam. Mijn naam is Raaj (of ook Raj...althans op internet is het die naam en betekent King.) Echter volgens sommige mensen betekent het geheim. Ik hoop u later meer informatie te geven. Na de lunch zijn wij de buurt gaan verkennen. o.a. naar een ATM, grotere supermarkt, lokale winkeltjes enz. Hier merkte ik toch dat de luchtvervuiling en stof vrij hoog is Kathmandu. Op dinsdag heb ik dan maar ook een mondkapje gekocht….Ja ik weet het, maar ik blijf toch nog grappen maken over de Chinezen die deze dingen onnodig dragen.

Op dinsdagochtend hadden wij een taalles. Eens kijken of ik nog iets ga onthouden….Na de lunch gingen wij met een lokale bus naar het Budda park. Een lokale bus is erg leuk (niet heel comfortabel, zeker als het druk is) om mee te maken. Zeker een aanrader! In het parkje stonden drie grote beelden. Vanuit hier ga je lopend naar de Swayambhunath temple, ook wel Monkey Temple genoemd. Samen met de Nederlandse meid moesten wij iets in het kort hierover vertellen. Dus hierbij; Kathmandu ligt in een vallei, die vroeger vol water stond. In dit meer zou een enorme lotusbloem hebben gezeten. Een koning zou met een zwaard het meer hebben laten leeglopen en op de plek van de lotusbloem werd een heuvel met een tempel op de top. De stupa (heilige plek, soort tempel) heeft twee grote ogen en een derde oog in het midden, met als neus een vraagteken. De twee ogen staan voor wijsheid en compassie. Het derde oog is een soort bericht naar de hemel. Het vraagteken staat voor het getal 1 in Nepal. De tempel ligt op een berg (rond de 400 treden) van waaruit je een prachtig uitzicht hebt over Kathmandu. Na hier wat rondgelopen te hebben en nog een andere tempel bekeken te hebben was het tijd om met een drukke lokale bus (die veelal vast staat in het verkeer) terug te gaan. Bij de tempels hangen heel veel vlaggetjes. (Boeddhistisch.) Deze vlaggen hebben 5 kleuren van de 5 elementen. Het geloof Boeddhisme en Hindoeïsme gaan hier heel veel samen.

Op woensdag werd ik wakker met heerlijke bericht dat Ajax (alweer…) gewonnen had. Na het ontbijt werd er iets verteld over de projecten. (Meer informatie in het volgende verslag). Na de uitleg tijd voor een kookles. Gelukkig leeft iedereen nog! Na de lunch gingen wij naar het centrum, lokale markt van de stad. Dit gebied heet Thamel. Hier kregen wij de opdracht om wat dingen te kopen op de markt. Verder rondgelopen en op een gegeven moment gingen wij (zonder de gidsen inmiddels) nog wat drinken. Yes, mijn eerste Nepalese biertje! Wij waren net op tijd terug met de taxi want paar minuten later begonnen het flink te onweren en regenen. Donderdag was ik al om 7 uur gereed voor de anderhalf uur durende yoga les. Zo ik ben nog stijver en minder lening dan ik dacht….Misschien maar elke week proberen om fit te blijven en flexibel te worden. Met een lokale bus gingen wij naar Kritipur. De busrit duurde iets meer dan een uur. Dit is een kleinere stad net buiten Kathmandu. Hier zijn veel tempels (ook een klooster, alleen van buiten) te zien en mooie natuur. Het is een heilige plaats. De tempels waren erg mooi. In een klein lokaal tentje nog wat gegeten. (Buffalo meat.) Wij hebben veel gelopen door het plaatsje en op het laatst hebben wij nog een mooie hangbrug bezocht met diep onder ons een kleine rivier. Na terugkomst tijd voor avondeten. Op vrijdag zaten wij al om 7 uur aan het ontbijt. Om half acht gingen wij wandelen. (Hike). Eerst door de buurt om de weg te vervolgen naar het platteland. Vanuit hier richting een grote heuvel met een mooi uitzicht. Trouwens noemen ze hier bergen veelal heuvels. Enkel waarop sneeuw ligt worden bergen genoemd. Benieuwd hoe ze onze berg in Vaals noemen...Denk een enorme berg, of ook misschien een klein obstakel op de weg….. Wederom waren wij net op tijd terug want het begon te regenen en flink af te koelen. In de ochtend (zeker met de wandeling) was het warm. De blaren op mijn hiel zijn weer terug…..Gelukkig nu minder erg. Maar ga verder niet klagen hoor. (nee, echt niet want dan haakt u zo af..) Gelukkig was het in de loop van de middag weer droog en lekker afgekoeld waardoor de slaapkamer voor de nacht ook weer koel is. In de middag nog naar de supermarkt en na een lokale snack terug.

Op zaterdag gingen er (tijdelijk, voor ongeveer 1 week) veel mensen weg, zij gingen op een hike ergens anders in Nepal. Hierdoor was het een stuk rustiger. Deze dag (met twee andere) een aantal parken bezocht en Thamel. Hier geluncht en na afloop van de parken nog wat gedronken. (happy hour met cocktails.) In de avond met mijn naamgenoot (is nog iemand hier die Ronald heet, en nee het is niet dubbele persoonlijkheid) uit eten gegaan bij een lokaal restaurant in de buurt. Het eten was erg goed en spicy. Heerlijk! Op zondag zijn wij met in totaal 6 mensen naar Bhaktapur gegaan met de taxi. Dit is een plaatsje buiten Nepal. Het is een oud koninkrijk. Het plaatsje is totaal niet verwesterd en doet nog heel authentiek aan. Groot verkeer is hier ook niet toegestaan. In dit dorpje/plaatsje liggen vele tempels en pleintjes. Erg mooi om te zien! Zeker een aanrader. In de avond nog ff Ajax kijken voor de bekerfinale (de uitslag 0-4 gewonnen!) en toen was het tijd voor bed.

Vanaf maandag ga ik werken als vrijwilliger. Hierover meer in het volgende verslag. De eerste week is zeer goed bevallen. Heel leuk om zo Nepal, met name Kathmandu, te leren kennen. De mensen zijn hier vriendelijk en leuk. De stad is erg groot en er is veel luchtvervuiling, echter is de stad niet heel vies (ik bedoel dan met afval of plastic). De foto's staan ook online.

Tot de volgende keer!! Het ga jullie goed!

Veel liefs Ronald.

Reacties

Reacties

Wilma Wobben

Wat een avontuur weer. Ontzettend leuk om te lezen. Heel veel plezier in alles wat je doet en laat het je goed gaan.
Groetjes Wilma

Christiana (Miep)

Weer mooi om je belevenissen te lezen.
Goeie tijd verder en tot je volgende verslag!
Liefs uit Heemskerk

Hilda

Leuk je verslag Ronald! Veel succes weer volgende week, groetjes Bert en Hilda

Trudy

Klinkt avontuurlijk allemaal, Raj? Ben nu al nieuwsgierig naar je ervaringen met het vrijwilligerswerk! Veel plezier nog en groetjes uit Emmen

Ans

Dank je wel Ronald! Geweldig om te lezen! Heel veel succes!
???

Lieke, Lia, Elle - team VW

Tof, je eerste verhaal in Nepal! Heel wat anders dan India he. Maar ook een prachtig land, zoals je al gemerkt hebt. Leuk om te lezen dat je leuke mensen hebt ontmoet en al wat uitstapjes hebt gemaakt! Veel plezier met het vrijwilligerswerk :)

Hanny

Leuk om te lezen wat je ervaringen en belevenissen zijn, beleef het mee en vooral benieuwd naar je vrijwilligers werk en contact met de bevolking.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active