ronaldj83.reismee.nl

India deel 4 (laatste) Goa en vrijwilligerswerk

En toen begonnen op zondag de zenuwen te komen voor de komende week inzake het vrijwilligerswerk. Eerst nog maar naar het strand. Dit was een mooi groot stand en de golven in de zee waren perfect. De volgende keer moet ik wel denken aan mijn handdoek als ik naar het strand ga….Ach gelukkig had ik wel mijn zwembroek aan. Het eten en de drank kost op het stand ook niet veel. Zolang je wat te eten of drinken bestelt hoeft er ook niks betaald te worden voor het bedje. Dus voor nog geen 10 euro was ik klaar. (lunch, bier, sapje en een groot bier). Dit zijn mooie prijzen hoor! Na het avondeten kregen wij uitleg over de projecten die wij gingen doen. Mijn projecten voor komende week: Ouderen in een verzorgingstehuis (in de ochtend) en kinderopvang (in de middag). In het vrijwilligershuis in Goa verbleven een flink aantal vrijwilligers. Er waren ook 2 Nederlandse meiden. Tevens was er nog een Frans talige belg. U snapt, deze is spoorloos verdwenen….. Want ik ben het helemaal met mijn idool eens. I hate the French! (Aldus Al Bundy).

Maandag was het dan zover. Ik ging samen met een ander Nederlandse dame naar het ouderen project. Dit was op loop afstand. Dus ff lekker een warme ochtendwandeling. Het project was bij oudere dames. Hier heb ik met name gekaart (Uno en nog een kaartspel) en gepraat. Vanaf 12 uur was ik altijd weer terug en rond 14:15 ging ik met een busje naar het andere project. Dit deed ik samen met 2 andere dames. Het project was ongeveer 30-40 minuten rijden. Dit betrof een kinderopvang voor arme (verwaarloosde) kinderen. De opvang wordt geleid door een non (zuster). Hier waren rond de 7-9 kinderen aanwezig in de leeftijd van 5-8 jaar. De kinderen komen uit arme gezinnen en gaan in de ochtend vaak eerst naar school (hier wordt niet echt heel goed lesgegeven). De kinderen worden thuis ook vaak verwaarloosd. Bij de opvang krijgen de kinderen goed eten en drinken. Verder wordt ervoor gezorgd dat ze netjes worden opgevoed en (huiswerk maken) studeren. Wij moesten met name de met de kinderen studeren (Engels, rekenen) en spelletjes doen en buiten spelen.

Op dinsdagavond hadden wij pannenkoeken als avondeten!! Heerlijk hoor!!! Het ontbijt, De lunch (behalve weekend) en het avondeten werden verzorgd door het vrijwilligershuis waar ik verbleef. Op woensdagavond heb ik met nog een aantal een bollywoord film gekeken. In deze films wordt altijd veel gezongen. Op donderdag ben ik met een aantal nog naar de bar gegaan. Op vrijdag ook. Vanaf vrijdagochtend vroeg tot en met ongeveer 20 uur was de stroom uitgevallen. Hierna viel de stroom nog regelmatig uit. Omdat wij geen stroom hadden zijn wij vrijdag maar op tijd naar de bar gegaan.

Terugkomend op het middagproject. De eerste dag was ff wennen voor zowel de kinderen als ons. Echter vanaf dinsdag waren ze blij om ons te zien. In India noemen ze een man uit respect vaak Uncle. In deze week veel met de kinderen buiten gespeeld en wat wiskunde (sommetjes) bijgebracht. Op vrijdag zijn wij met de kinderen naar het strand gegaan. Heerlijk om te zien hoe de kinderen genieten en plezier hebben. Ik genoot ook volop! Puur genieten! Dit was echt een heel mooi project. Ik mis de kinderen nu al! Namens Apostolisch genootschap Sittard mocht ik ook nog een donatie doen. Ik heb eten gekocht, spelletjes en keuken apparatuur. Het geld is hier goed besteed!! De kinderen en met name de zuster was hier erg blij mee. Dank jullie wel allemaal die hiervoor gezorgd hebben! Dankbaarheid met enorme mooie glimlachen op de gezichten van de kinderen.

Op zaterdag ben ik met een aantal andere naar het strand gegaan. Ff lekker bijkleuren. (aardig gelukt..). Op zondag ben ik met aantal naar een shopping center gegaan. Hier was het heerlijk koel. Tevens was er een bowlingbaan aanwezig. Ik heb mij hier als echte heer gedragen, zoals u van mij verwacht! Dus over de uitslag ga ik het niet hebben… En toen ging om 19:30 de taxi naar de luchthaven. Hier was eerst nog een probleem met inchecken. Een week terug kreeg ik een bericht dat mijn vlucht van Goa naar Mumbai was geannuleerd, waardoor KLM een nieuwe vlucht heeft geboekt voor mij. Echter waren ze blijkbaar vergeten een boekingscode mee te geven waardoor ze in Goa mijn naam niet konden vinden in het systeem. Uiteindelijk na wat regelwerk is het toch goed gekomen en was ik ruim om tijd (vlucht ging super snel) in Mumbai. Hier had ik een nu een ruime overstaptijd voor de vlucht naar Amsterdam. Maandagochtend was ik weer fris en fruitig op Schiphol. 72 uur later zal ik alweer in het vliegtuig naar Curacao zitten. Het verslag schrijf ik nu (woensdagavond) vanuit een hotel vlakbij Schiphol. Klaar voor de volgende reis.

Wow, de maand maart is voorbijgevlogen. Wat een geweldig avontuur was dit. Heb enorm genoten en zoveel gezien van India. Een prachtig (soms vies, veel plastic afval) druk land met vriendelijke mensen. Het gevoel is moeilijk te omschrijven. Gewoon genieten en beseffen hoe bevoorrecht ik ben dat ik dit kan doen. Een enorme geluksvogel. Ik ben blij met deze rondreis en als afsluiting het vrijwilligerswerk. Het project met de kinderopvang was super! Ik ben heel erg blij dat ik een (heel klein) steentje heb kunnen bijdragen. Bedankt voor het meereizen!! Tot snel!

Groeten Ronald

p.s. de foto’s staan nu allemaal online! Ook van het vorige verslag.

Reacties

Reacties

Math en Marianne

Ha reiziger!, je pakt ons met je verhalen, zodat wij ook een beetje op reis zijn!
Wat een geweldige ervaringen! Op naar t volgende avontuur!

Astrid

Mooi verslag Ronald. Bedankt en geniet weer in Curacao.

Mama

Lieve Ronnald, ik heb mateloos genoten van je reis doorIndia.
Als ik de foto’s zie van die blije lachende kinderen en van jou kan ik alleen maar denken: wat een bevoorrechte mensen wij zijn en wat jij hebt betekend voor de mensen daar. Ik ben super trots op je.
Inmiddels ben je vandaag bij ons op Curacao aankekomen. We zijn blij je te zien en gaan er een mooie tijd van maken!

J.Ris-de Jong (oma)

Hallo Ronald, Bedankt voor je laatste verslag Wat een mooie belevenissen maak je mee ga in Curaçao verder genieten liefs oma

Annie van der Heijden

Zo te lezen heb je een prachtige tijd gehad in India. Heel veel plezier in Curaçao.
Lieve groeten daar.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active