ronaldj83.reismee.nl

India deel 2 richting warmte, woestijn, meren en zoveel meer.

De warmte voelt weer goed. Zoals jullie weten zijn wij op zaterdag aangekomen in Amritsar. Het doel was het bezoek van de gouden tempel, of ook wel Harmandir Sahib. Deze tempel hebben wij eind van de middag met zonsondergang bekeken. Hier moesten de schoenen ook weer uit. (zoals bij elke tempel). Het was er zeer druk met voornamelijk Indiërs. Er waren weinig westerse toeristen. De toeristen uit India dachten dat ik een bekend iemand was en wouden met mij op de foto. Zo aardig als ik ben en met mijn bekendheid weet om te gaan heb ik dit maar toegelaten. De tempel lag, zeker met de zonsondergang, er prachtig bij. De tempel is het belangrijkste heiligdom voor Sikhs. Een monotheïstische religie geïnspireerd door het onderwijs van de tien goeroes. Er werd ook gratis eten uitgedeeld. Dit wordt verzorgd door de vrijwilligers. Iedereen kan hier gebruik van maken. Na dit eten terug naar het hotel. Na een lekkere douche en koud biertje op tijd naar bed want op zondag moesten wij alweer op 4:50 vertrekken uit het hotel.

Eenmaal 3 minuten lopend onderweg kreeg de gids een sms dat de trein twee uur vertraagd was, dus terug naar het hotel. Dan maar wie is de mol gekeken. Uiteindelijk zijn wij twee uur te laat vertrokken, naar Agra, voor het bezoek aan de Taj Mahal. Iets na 19:30 zijn wij aangekomen in Agra, maar kleine drie en half uur te laat. Ach met de NS enz ben ik het inmiddels gewend...

De volgende morgen was het tijd voor een ander hoogtepunt, de Taj Mahal. (Paleis van de kroon) Het behoort tot de 7 wereldwonderen. De Taj Mahal is een grafmonument van een Islamitische heerser van het Mogolrijk die het liet bouwen voor zijn vrouw. Het complex is best groot en ligt er mooi (met name de tuinen) bij. Tsja, wat te zeggen... het is een hele mooie beleving om het monument in het echt te zien. Ondanks de drukte was het goed te doen om foto's te maken.(iets te veel foto’s, dus thuisfront bereid u maar vast voor) Geniet ervan! Ik heb er zeker van genoten. Weer een vinkje erbij... De lunch was bij een restaurant met uitzicht op Taj Mahal. Eindelijk tijd voor een mooie bierfoto, zoals jullie van mij gewend zijn.

Eind van de middag was het tijd om naar het station te gaan voor een nachttrein naar Udaipur. De stad van de meren. Hier verbleven wij in het vrijwilligershuis van die locatie. De locale organisatie is Green Lions. Omdat er verder geen andere mannelijke vrijwilligers waren had ik de kamer voor mijzelf. In de middag hebben wij een paleis bezocht en een tempel. Tegen de avond stond er nog een dansshow op het programma. Hier werden een aantal dansen opgevoerd. De afsluiting was voor een 72 jarige dame met een aantal potten op haar hoofd. Erg knap hoor! (de dans bedoel ik uiteraard). Het eten werd allemaal verzorgd door een kokkin op ons verblijf. Op woensdag mochten wij de lunch verzorgen. Als eerste op een lokale markt de groente gekocht. Dit was erg druk en, hoe te zeggen, niet echt heel schoon zoals Nederland. Gelukkig worden de groente goed schoongemaakt en gekookt ivm de bacterie. Als lunch hebben wij o.a. het volgende gemaakt; Rijst (uiteraard), zelfgemaakte Rotti, groente gestoofd in een jus, saus gestoofd in een jus van o.a. gestoofde kidnybonen (stond al hle nacht op). De kookles was leuk om mee te maken. De smaak...super althans het deel waar ik aan gewerkt heb…. In de middag twee meren bezocht met een mooie zonsondergang. De volgende dag in de ochtend twee tempels bezocht. 1 was nog in gebruik en 1 niet meer. Die laatste lag er mooi bij. Hier ben ik zonder schoenen (had slippers aan) ergens van afgesprongen en niet helemaal lekker terecht gekomen. (klote poot, zoals iemand uit mijn familie gezegd zou hebben..). Gelukkig deed het maar ff pijn en konden wij eind van de middag met een nachtbus vertrekken richting Jaisalmer (richting de woestijn.) In de bus was er ook plaats voor bedden. Heel apart om mee te maken. In Jaisalmer een oud fort bekeken. Het fort is nog altijd bewoond (ongeveer 4.000 mensen, dus eigenlijk een klein dorp) en vanaf het fort had men ook een prachtig uitzicht. De stad en het fort is gemaakt van geel zandsteen. Hierdoor oogt de stad goudachtig aan. Na de lunch was het tijd voor de woestijn.

Als eerste met een jeep en daarna met kamelen (1,5 uur lang) de woestijn in. Iedereen was aan het klagen dat ze last hadden van hun benen, terwijl eigenlijk de kamelen het werk deden… Ach klagen is gezond toch? Na deze rit kwamen wij aan bij ons kamp in de woestijn. Het kamp (groot woord) lag in de duinen. Het kamp bestond uit bedden in de open lucht, een klein keukentje waar gekookt kon worden en een laken om op te zitten. Gelukkig was er ook bier in de woestijn waar ik wel aan toe was na de zware tocht...Na een mooie zonsondergang was het tijd voor eten, drinken en een kampvuurtje. De sterrenhemel lag er goed bij, echter de maan was wel wat fel. Toen ik paar keer wakker werd in de nacht was de maan weg en was de sterrenhemel goed zichtbaar. Na een ontbijt zijn wij toch maar terug gegaan met de jeep. (uiteraard wou deze held op de kamelen terug, maar aangezien de rest met de jeep wou heb ik mij hier maar bij neergelegd…). Na een stadswandeling was het tijd om de bus terug te nemen naar Udaipur.

Op zondagmiddag nog met een boot over een meer gevaren en op een berg nog een mooie zonsondergang meegemaakt. In de avond nog een bollywoodfilm gekeken. Helaas moest ik mijn kamer nu delen met een Nederlandse jongen. (Was op zich wel weer lekker om weer eens Nederlands te praten). Deze maandag staat er weinig op het programma waardoor ik het verslag kan bijwerken en wat kan bijkomen van alle indrukken. Vanavond met een nachtbus (lange rit) naar Mumbai.

Naar mijn gevoel ben ik al paar weken weg terwijl dit in feite maar 2 weken zijn. Ik heb al zoveel gezien en indrukken opgedaan. Het is tot nu toe een fantastische reis waar ik enorm van geniet. Wat een mazzelkont ben ik toch. De afgelopen week is ook weer voorbij gevlogen en kijk ik uit naar het vervolg. De groep bevalt ook nog altijd goed. Het reizen gaat ook nog altijd goed. Ik mis wel af en toe een lekkere biefstuk met frieten ofzo… Maar het eten is hier ook goed.

Een warme zonnige groet (probeer de zon en warmte richting Nederland te sturen) vanuit India!

Leuk dat jullie met mij meereizen.

p.s. de foto's staan er ook op


Reacties

Reacties

Claudia

Weer heel leuk om te lezen!
Wat heb je al veel gezien!
Goede ‘werkweek’ nu gewenst!
X

Astrid

Heel indrukwekkend. Nu aan de slag ?

Rob

Super verslag! Wat een prachtige plaatsen heb je gezien!

Piet J.

een leuk verslag, je hebt in die 2 weken al heel wat gezien.

Merlijn

Super leuk om te lezen Ronald! Enjoy!

Hans

Ronald, je beleeft een fantastische reis.
Jouw verslagen lees ik met veel plezier en ook een beetje jaloers.
Math en Marianne volgen jouw reis ook.
Veel plezier en geniet er van.

Laura

Wat een fantastische reis.
P.s. Tibbe is niet in slaap gevallen tijdens het voorlezen van je avonturen ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active