ronaldj83.reismee.nl

Aanval op de zintuigen!

Laten wij maar gewoon terug gaan naar Geleen waar de reis begon. Wie wilt daar nu niet vanuit starten?? Mijn ouders brachten mij naar Schiphol, want daar stond mijn vliegtuig te wachten op mijn aanwezigheid. Op Schiphol alle reacties en berichtjes doorgenomen van iedereen. Dank jullie wel!!

Na een omweg (vliegruim boven Pakistan was dicht) van een uur was ik India, om prees te zijn in Delhi. Ik kwam midden in de nacht (rond 3:30 uur) uit de vertrekhal gelopen. Mijn naïeve gedachten dacht dat het wel rustig zou zijn... idd naïef!! Wat een drukte nog. Allemaal Indiërs met bordjes en namen... ff de juiste vinden. Want de organisatie met wie ik had geboekt (TravelActive) had gezorgd dat iemand klaarstond. Uiteindelijk gelukt en lag ik om ruim een uur later te slapen in het hotel. Om 14:30 was er lunch en konden wij elkaar leren kennen. Er is nog 1 meisje van 26 uit Duitsland, 1 tourguide (Sunil), assistent (nieuw) (Udai), 1 nieuwe leidster van de organisatie. Dus er wordt wel op ons gelet. Na de lunch hebben wij nog wat door de buurt gelopen waar het hotel lag. Het lag midden in Delhi. Delhi is druk.. maal 10. Oh my god, je wordt helemaal gek. Monteurs in toeters voor auto's en scooter (tuk tuk) enz verdienen goud geld in India. Zoveel mensen en bezigheden, geuren en indrukken... zoals zoveel mensen het zeggen een ware aanslag op de zintuigen. Na een tempel bezocht te hebben kregen wij uitleg over de reis en hoe en wat. (In kort. Vanuit Delhi richting noorden de bergen in en dan afzakken via o.a. de woestijn naar het zuiden en Goa.) Het avondeten was in een restaurant met rooftop. Vanaf dat terras een geweldig uitzicht op de straten.

Op maandag begon de rondreis. Na een vroege start met de trein naar Kalka. Daar met een boemeltreintje (werelderfgoed) naar Shimla. Onderweg vele mooie uitzichten in de bergen. Bij aankomst was het mistig en regende het en oh ja het was koud... het weer waar ik zo van hou..dat weet iedereen.....Het hotel lag wel erg mooi en de volgende dag had ik dan ook een mooi uitzicht. De rust was weer wedergekeerd en ik een hoorde stuk minder getoeter (deels autovrij) en er waren ook minder mensen. Op dinsdag begonnen wij met een klim naar de monkey tempel (Jakhoo tempel), Hanuman statue. Hier stond een heel groot standbeeld van een Hindi god in vorm van een aap. Eind van de ochtend werd de reis vervolgd met een lokale bus naar een klein bergplaatsje. Hier verbleven wij bij een lokaal ouder gezin. In de avond hadden hun ook voor ons gekookt. Na het eten met de groep nog bij vuurtje buiten gezeten ondanks de kou...Hier leuken gesprekken gehad.

De volgende morgen moesten wij op tijd op om gereed te zijn voor een hike in de bergen...de wandeling was ongeveer 17 km lang met een totaal klim van 1.100 meter. Van 1800 naar ongeveer 2900 meter hoog. Pffff een andere vorm van fitness dan ik gewend ben. Het was af en toe afzien hoor. Na ongeveer 6 km ging de weg over in onverhard terrein. De uitzichten onderweg werden steeds mooier. Het doel was de Shali tempel op de shali berg. Origineel toch??? Onderweg had de gids muziek opstaan en ook ff meditatie muziek... met die omgeving erbij ga je echt wel nadenken over bepaalde dingen.... dus ook fitness voor de mind. Gelukkig was er ook gewone engelse muziek hoor.. niet denken dat ik de wereldproblemen heb opgelost, alhoewel... Na een wandeling van kleine 5 uur kwamen wij aan op de top. Ik heb het gehaald!!! Lekker gevoel hoor. Het uitzicht was prachtig! De foto's zeggen zoveel meer dan woorden. Helaas moest ik ook weer naar beneden.... ff afzien weer. Na een taxirit kwamen wij weer terug aan in shimla. Bij het hotel zag ik waarom ik zo moeite had met lopen op het laatst. Een enorme (open) blaar op mijn hiel. De foto’s zijn helaas alleen voor het medisch dossier...Deze dag in totaal 24 km gelopen. Voor mij een record! De biertjes van 2019 zijn er af. Om de pijn te verzachten heeft Ajax zijn best gedaan, want toen hoorde ik pas van de mooie overwinning!

De donderdag was een reisdag. Met de taxi naar Dharamshala. Totale rit rond de 9 uur met stops. De afstand is niet extreem veel maar de wegen zijn niet altijd super en veel bergwegen. Gelukkig niet wagenziek geworden. Of ik kan er tegen of de pillen helpen... ik denk dat ik de apotheker moet bedanken. De stad Dharamshala is vooral bekend door vele inwoners vanuit Tibet en het Boeddhisme wat hier heerst. In de ochtend (vrijdag) hebben wij eerst een holy walk gedaan en na het ontbijt een grote tempel (Boeddhistische) bezocht. De Dalhi Lama was hier nog in november. Daarna de markt verkend (volgens de tourguide 36 cent teveel betaald voor een portemonnee, arme ik) en in de middag nog een tempel bekeken. Eind van de middag heb ik mijzelf getrakteerd op een relaxte massage.

De eerste paar dagen zijn alweer omgevlogen. Veel geleerd over India en de cultuur. Het Hindoeïsme is hier geloof nummer 1. Het Hindoeïsme heeft velen goden. Inmiddels een aantal tempels bezocht en ook gesprekken gehad over hun geloof. De Koe is hier heilig, dus een lekkere biefstuk zit er niet in. Verder lopen er heel veel honden rond die je in de nacht weleens uit je slaap kunnen houden. Link https://youtu.be/UOup23RB7lA Verder is India erg druk. Zeker in wat grotere steden. Lekker veel getoeter ook (overal). Daarnaast zie je veel vuil langs de wegen en op bergen. Echter zijn er ook weer een aantal steden waar een rookverbod geldt en plastic verboden is. De Indiërs eten veel met hun hand. Gelukkig heb ik nog altijd bestek gehad.

Op zaterdag zijn wij met de taxi verder gegaan richting warmere gebieden. Om precies te zijn naar Amritsar. Vanaf hier verstuur ik dit verslag en stuur ik jullie een warme groet en knuffel! De foto's volgen nog ivm trage verbinding,

Groeten Ronald



Verder is India erg druk. Zeker in wat grotere steden. Lekker veel getoeter ook (overal). Daarnaast zie je veel vuil langs de wegen en op bergen. Echter zijn er ook weer een aantal steden waar een rookverbod geldt en plastic verboden is. De Indiërs eten veel met hun hand. Gelukkig heb ik nog altijd bestek gehad.

Reacties

Reacties

Claudia

Fantastisch om te lezen, wat een indrukken!
Geniet ze!
X

Astrid

Wat veel belevenissen in zo'n korte tijd. En veel inspanning. Dat belooft wat....

Piet

je hebt al heel wat meegemaakt die eerste 5 dagen.

Jos van den Heuvel

Mooi om te lezen Ronald, ik ga graag "met je mee op reis".

Steven w

Wauw heel veel plezier en succes! Ik blijf lezen!

Anneke Schrijver

Al heel wat beleefd, succes

Ninon

Wat een indrukken! India is prachtig en enorm veelzijdig, zo te lezen heb je je al helemaal ondergedompeld in de gebruiken en de cultuur. Veel plezier gewenst!

Trudy en Dick

Wat een mooi avontuur, man. Je schrijft leuk hoor, ik zie het voor me.
Geniet lekker verder, en hou ons op de hoogte.

P.S. Wat was er dan met Ajax? Hebben ze gewonnen of zo?

Yvon Joor

Leuk om te lezen. Geniet van je ervaringen! Namaste?

Hennie en Rinus Jagt

Mooi verwoord en wat een belevenissen. Geniet van de gegeven tijd en mensen die je ontmoet. En, oh ja, ook nog gefeliciteerd met je jonge neef. Wij zitten in Frankrijk en Spanje en hopen ookeind april weer thuis te zijn.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active